03 same but not the same
©2021/2022
Inmiddels zijn de zomervakanties weer voorbij en dat betekent voor mij back to stage. Dit is inmiddels het derde stage verslag en ik loop nog steeds mijn stage bij Mandelo. In dit stage verslag zal ik jullie meenemen in mijn nieuwe leerdoelen. Want een nieuwe stage periode betekent nieuwe stagedoelen.
Naast het bespreken van mijn stage doelen zijn er ook weer wat sneak peaks in de cases waaraan ik heb mogen werken, zal ik weer alle kerntaken doornemen, reflecteren op de goede en minder goede momenten van mijn stage.
Leerdoelen
Designs maken op basis van storytelling
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
webconcepten opzetten en verwerken in een digital design
De afgelopen maanden heb ik niet alleen mij skills op gebied van design mogen verbeteren maar ben ik er ook achter gekomen wat ik wel en niet wil en van de dingen waar ik achter ben gekomen is dat ik heel veel plezier haal uit digital design en branding. Nu mis ik alleen nog het stukje verdieping en strategische om echt sterke branding en digitale concepten neer te zetten, met dit leerdoel hoop ik mijn vaardigheden te kunnen verbeteren. Ik wil namelijk niet alleen mooie dingen neerzetten maar ik wil ook dat die mooie dingen goed in elkaar zitten. Basically dat het ergens op slaat.
leren hoe het proces van meetings in elkaar zit
Iedere klant is verschillend en daar ga je ook je communicatie op aanpassen, de ene klant wil hel veel bevestiging en heel erg op de hoogte blijven en de ander wil niet al te veel tijd kwijt zijn en legt het volledig bij de Agency. Om meer over te leren over communicatie en processen heb ik dit als leerdoel voor mijzelf gesteld. Ik denk namelijk dat ik hier mijzelf persoonlijk goed kan ontwikkelen. Hoe ga je nou om met bepaalde situaties en hoe communiceer je je informatie op de juiste manier?
Waar ik vorige stage periode achter was gekomen was dat ik het concept gedeelte achter een merk en design erg interessant vindt. Ik ben mij er deze periode een beetje op gaan proberen te focussen maar ben er achter gekomen dat dit nog even best lastig stukje is om onder de knie te krijgen. Bij het neerzetten van een sterk concept komen veel factoren kijken. Zo heb je namelijk te maken met merk identiteit, doelgroepen, needs en wants enzovoort. Een van mijn leerpunten is daarom ook dat het belangrijk is om je goed in te lezen en de klant zijn wensen echt goed te begrijpen. Ik heb deze periode nog niet echt heel erg op het leerdoel kunnen zitten maar dat zal zeker nog deze stage te pas komen.
Ook merkte ik dat ik het vrij lastig vind om op het laatste om feedback te vragen. Zo blijven opdrachten soms een beetje on afgehandeld liggen. Als feedback heb ik gekregen om meer te durven vragen. Dit ben ik zeker met hun eens maar vind het een beetje lastig. Ik heb vaak onzekerheid over wat ze van het eindproduct vinden en vind het lastig om dan om feedback te vragen. Dit moet ik wel gaan doen, ook om mijn designs naar een hoger level te tillen.
kerntaken
b1-k1-w1
Het bespreken van een opdracht is zowel voor de klant erg belangrijk als voor in intern. En misschien nog wel belangrijker intern. Voor dat je het bespreekt met de klant is het naar mijn mening erg belangrijk om het nog met je collega's intern te bespreken. Zo krijg je weer feedback en blikken vanuit een ander perspectief wat je werk weer naar een hoger level kan tillen. Ook kan je vragen over keuzes krijgen die je moet kunnen verantwoorden. In een van de eerste weken dat ik terug op kantoor was mocht ik werken aan et jubileumboek voor De Marinierskapel. De Marinierskapel der Koninklijke Marine is een van de 3 professionele harmonieorkesten van de Nederlandse krijgsmacht. Dit was een erg toffe case om aan te mogen werken. Ook heb ik deel mogen nemen aan de meeting met van De Marinierskapel. Dit was een leerzame meeting omdat het boek 180 pagina’s en er minstens 40 geschrapt moesten worden. Nu klinkt die niet heel boeiend en zou je zeggen joh kies er 40 uit en schrap die. Maar dat is met een boek als deze nog niet makkelijk. We moesten heel realistisch gaan kijken naar de informatie die het meest belangrijk was
b1-k1-w2
Een planning is denk ik voor vele designers de grootste vijand. Het plannen van design is erg lastig omdat je niet geforceerd creatief kan zijn. Nu is het wel belangrijk om een proces te hebben en enigszins te plannen. Je kan natuurlijk niet tegen je klant zeggen: ‘geen idee wanneer het af is’. Je stelt wel een deadline en daar werk je naar toe. Er spelen veel factoren mee bij het halen van een deadline. Zo kan het ook zijn dat de klant zijn deel niet op tijd aanlevert waardoor je vertraging oploopt. Of je loopt zelf gewoon helemaal vast. Bij Mandelo zijn ze erg vrij en stimuleren ze het om als je vast loopt gewoon even een rondje te lopen en inspiratie op te doen.
b1-k1-w4
Het neerzetten van concept verbetert en versterkt zowel je design als het merk van de klant. Het transformeren van een goed merk in een fantastisch merk wat niet te missen valt, dat is een van de leukste aspecten van mijn vak vindt ik maar misschien ook wel het lastigste. Ik vind het soms niet altijd even makkelijk om een goed doordacht concept neer te zetten.
b1-k1-w5
Ik heb meerdere cases gekregen waarin ik vrij mocht ontwerpen. Zo heb ik een webdesign case gekregen van MV Creare. Hierin was ik erg vrij. Achteraf gezien ben ik niet zo tevreden ben het ontwerp maar het was al goedkeurt door de klant door. Ook heb ik een schaduw case gekregen van de nationale trombose dienst. Ook hier was ik redelijk vrij maar de kleuren moesten het zelfde blijven, daarnaast heb ik het logo van de de nationale trombose dienst een re-design gegeven. Dit was een erg leuke case omdat ik er erg veel vrijheid kreeg en omdat ik er ook erg veel in mocht mee denken om het bedrijf te versterken voor de klant.
b1-k1-w6
Zowel het pitchen van een concept naar de klant als het pitchen intern is een belangrijk onderdeel binnen het werkproces. Het houden van pitches en presentaties wekken altijd weer nieuwe ideeën en verbeterpunten op, hierdoor kan je je design en/of concept naar een hoger niveau tillen. Het verwerken van de klant zijn feedback is voor het vertrouwen van de klant erg belangrijk, het creëert vertrouwen en geeft het idee dat hij of/zij begrepen wordt. Nu zal het wel is voorkomen dat je het niet eens bent met de klant zijn of haar feedback, soms moet je dan een beetje sparren om zijn of haar feedback zo te kunnen verwerken dat het wel past binnen het design. Dit is niet altijd mogelijk, soms moet je bepaalde feedback verwerken van de klant ook al ben je het er niet mee eens. Dit is iets waar ik in het begin heel erg moeite mee had, nog steeds wel een beetje maar minder dan voorheen. Soms is het verstand op nul en het gewoon doen.
b1-k2-w1
Voordat je aan de slag gaat van het bouwen van een design is het handig om het design door te nemen met de designer. Wat zijn de technische wensen en welke animaties moeten er in voorkomen. Dat scheelt tijdens het bouwproces veel tijd en onduidelijkheid. Ook heb je voor jezelf dan duidelijk in welke taal je moet gaan bouwen. Een ik heb voor de klant Van den Berg een site mogen ontwerpen. Deze site is door een van de developers ( Dick ) naar gebouwd. Ik heb een aantal keer met Dick gezeten om te kijken hoe en wat qua na bouwen van mijn design. Ook heb ik zelf een site voor Creative Collab in elkaar gezet. De site moest erg simpel worden na gebouwd. Ik heb met de designer van het design gezeten welke functies er bij welk blok hoorde en zo gekeken naar hoe het opgebouwd moest worden.
b1-k2-w3
Ik denk dat het voor de meeste klanten relatief weinig uit maakt in welke taal de website gebouwd is. Als het maar werkt en de klant zelf content kan aanpassen. Je kan werken met verschillende CMS systemen. Bij Mandelo werken ze met Plate. Plate is een Nederlands CMS waarin je websites en oa webshops kan bouwen. Het is voor de klant erg prettig omdat ze eigenlijk alleen maar aan de voorkant dingen kunnen aanpassen. Vrijwel ieder blok is aanpasbaar. Als je een tekstuele aanpassing wil maken klik het desbetreffende blok en pas je de tekst gemakkelijk zelf aan. Ook kan je met 1 klik een nieuwe afbeelding uploaden. Voor een klant zijn dit wel de meest relevante aanpassingen en zullen ze veder vrij weinig aanpassen. Misschien het plaatsen van een nieuw project maar daarvoor krijgen ze een gehele CMS training.
b1-k2-w4
Zoals ik bij kerntaak B1-K2-W3 al vertelde is het voor de klant niet heel relevant in welke taal het is opgebouwd, maar is het vooral belangrijk dat alles werkt en klopt met het design. Het testen is erg belangrijk voordat de site live gaat. Niks is voor een klant vervelender als zijn of haar site live is maar niet werkt naar behoren. Dat is daarom ook iets waar Mandelo erg op hamert bij het opleveren van een site.
b1-k2-w5
Bij Mandelo werken ze met een Google Drive. Hier hebben ze een aparte map genaamd klanten. Binnen die klanten map heeft iedere klant een eigen mapje met de naam van het bedrijf. Iedere opdracht krijgt vervolgens binnen de map van de des bestervende klant weer zijn eigen mapje genaamd: (Offerte nummer) (soort opdracht) dus als voorbeeld: 0001 Webdesign Bergwerk. Binnen die map staan er standaard 4 mappen:
Opmaak
Cpdf
Werkmatriaal
De opmaak map is de map waarin je het originele werk bestand in plaats.
Cpdf is de map waarin het drukwerk komt te staan wat goedkeurt is en klaar is om gedrukt te worden
De pdf map is de map waarin alle pdf worden geplaatst
En tot slot de werkmaterialen map, deze map word gebruikt om elk beeld en of tekst materiaal in te plaatsen. Op deze manier is alles overzichtelijk en kan je vrijwel nooit iets kwijt raken. Ik vind dit een erg fijne manier van werken.